Tak for et par gode svar og "tusind" tak til kritik for som en svarer: Du skal ikke "hævde" dig selv, for din slægtsforskningsside hos MyHeritager er KUN din og KUN din alene. Vedkommende har selv en temmelig stor side med slægtninge;
- MEN vi skal da lige være klar over at vores sider er ikke vores ALENE. De ses af millioner verden over og derfor er det da i alles interesse at de er så rigtige som muligt. De rigtige navne og hustruer, datoer og steder har betydning og ikke
bare ligegyldig. Nogle kopierer og skriver af og andre bruger smart match. Det er også fint nok men vi kan godt kontrollere hvor det er muligt. Jeg afviste 25 smart match med min bedstefars søster gift i Tyskland. Hun er gift med en helt anden,
og farmer i Amerika.
Jeg har mange efterkommere af udvandrere til Amerika osv., og har modtaget slægtsoversiger fra nogle. I stor tillid til mine grand grand grand kusiner / fætre er sådan noget kopieret uden ekstra kontrol, som jeg
ikke har en jordisk chance for.
Der er personer med f. efter 1960 og dem kan jeg ikke kontrollere i kirkebogen, og ej heller så meget før 1600, og da slet ikke Gorm den Gamles for og efterslægt. Sidst nævnte bør betragtes
som historie. Selv de få stykker der kan læse olddansk vil vide at der er fejl og mangler.
Jo MIN slægtsbog er min, men andre må gerne kigge med og gerne kontakte mig for fejl.
En anden kalder mig en løgner for
det er umuligt at kontrollere alle, men som eks. tror jeg nu på Jenses mor der fortalte han er født 1962 så det har jeg skrevet. Således tror jeg at mange gør.
En slægtsbog hvor de seneste 4 generationer mangler
giver ingen mening, og da slet ikke hvis den allerede slutter sammen med kirkebøgernes begyndelse. Kirkebøger er også fyldt med fejl.
Slutteligt forstår jeg slet ikke den kritik og mistillid man stilles overfor når man
stiller et konkret spørgsmål om noget mange har problemer med.
Egentligt var jeg bare flink at svare damen der spurgte hvorlang det tog at lægge 63.000 personer ind på MyHeritage og da jeg ved hun er yngre og nystartet slægtsforsker;
svarede jeg.
Ultra kort og kontant giver ofte ingen mening.
Derfor følgende: Jeg har forsket i 25 år og brugt en del tid på det, så jeg står ikke på bar bund og betragter mig selv som uvidende nybegynder.
Jeg har i nogle år brugt slægtsprogrammet MyHeritage som Basis version med plads til 249 aner (ikke 250). For et år siden, mellem jul og nytår, benyttede jeg mig af deres tilbud om et Premium Plus abonnement til halv pris og herefter
fra den 28. december 2019 til fuld pris på knap 1.900 kr., som automatisk ville blive trukket på mit pengeinstitut kort.
I efteråret bliver kortet defekt og jeg modtager et nyt fra mit pengeinstitut med nyt kortnummer, hvorfor jeg
er nødt til af få det rettet hos MyHeritage.
Der var imidlertid ingen steder på siden hvor det kunne rettes og jeg prøver at kontakte MyHeritage's DANSKE supportafdeling fordi jeg IKKE kan forklare den slags ting på Engelsk.
Det viser sig desværre at det er falsk reklame for de har slet ingen dansk support.
Jeg skriver til MyHeritage, dansk som jeg oversætter via Googles Translator og derefter tilpasser så det hele giver mening.
De svarede at siden
ville blive lukket ned hvis ikke betaling fandt sted den 20. december 2019, men intet om hvordan jeg ændrede kortnummeret så de automatisk kunne hæve beløbet.
Jeg skrev igen og forklarede og efter endu en uge sendte migde mig
et link, således at jeg kunne forny mit abonnement. Jeg fornyede mit abonnement, men nu var den pludselig ca. 200 billigere for et års Premium Plus abonnement. Underligt, men efter få dage modtog jeg en ny meddelelse fra MyHeritage at de
ville tilbageføre det indbetalte beløb til min bankkonto og ændre mit abonnement til et Basis abonnement med 249 aner.
Jeg skrev igen til MyHeritage og forklarede at det slet ikke var det jeg havde bedt om og at jeg ønskede
at fortsætte som Premium Plus abonnement som er med ubegrænset antal slægtning og antal billeder.
De skriver tilbage, og undskylder sig med al den bøvl jeg har haft, forærer de mig nu 3 måneder gratis Premium Plus
abonnement.
Løgn og plat. De har tilbageført det indbetalte beløb til min bankkonto og ændret mit abonnement til Basis abonnement hvor der nu figurerer 249 personer og IKKE flere.
Alle de andre er borte og det er bittert
med de mange timers arbejde.
I foråret generede jeg en slægtsbog på godt og vel 30.000 personer uden problemer. I efteråret ville jeg så generere en ny slægtsbog men det kunne ikke lade sig gøre. Prøv
igen; - stod der. Jeg prøved nogle gange uden resultat og måtte opgive. De kloge fortæller så at det er sproget der er galt med, men den køber jeg ikke for det er samme computer og samme sprog der er anvendt begge gange.
Altså 30.000 uden problemer og 63.000 uladesiggørligt. Det vil sige at den ikke kan generere store træer, men det skriver MyHeritage intet om.
Nogle fortæller så at jeg skal FTB Family Tree Builder en købsmodel
fra Amerika. Jeg vælger så den gratis model 8.0 fra MyHeritage.
Jeg importerer de knap 63.000 slægtninge over i FTB og erfarer at der ikke kan generes slægtsbøger herfra.
Tiden begynder at blive knap, og jeg når
lige at hive en GED Com fil hjem inden jeg konstaterer at min side er sat på Basis funktion med 249 aner og ligeledes ændret i FTB til 249 aner.
Nu begynder jeg at blive skeptisk for vil min GED Com fil nu virke som den skal og kan den bruges
i andre slægtsprogrammer ?
Jeg har knap 13.000 som hører til og nu vil mangle.
¤ At man kan have en Backup liggende hos MyHeritage, ved jeg så udmærket godt, men der er også andet i denne verden er nødvendigt,
også for en folkepensionist uden overklassestandard.
¤ Jeg har besøgt mange ældre slægtninge og hart det rart. De er nu borte og tiden er blevet en anden. 25 år med forskning er blevet til en del notater som jeg
stadig har, men der er også ting der er skrevet direkte fra kirkebogen og over i MyHeritage og derfor KUN findes der.
Jeg lever og bor alene så der er tid til at tænke over tingene, men jeg er ked af den behandling jeg har fået
og tusinder af timers ekstra arbejde er ikke lige det der står på ønskelisten.
Fhv. murerarbejdsmand uden de store uddannmelser.
PS. Der kan importeres // eksporteres GED Com filer til det som abonnementet er opsat til af MyHeritage
der alene administrerer dette ud fra det abonnement der er betalt for. Det er menneskeligt at fejle, men umenskelig ikke at afhjælpe problemet.
Store træer over 30.000 personer med mange billeder kan ikke forventes genereret som slægtsbog
i PDF fil - eller over 10.000 A-4 sider i en samlet enhed og filen kan ikke deles.
Det er ting man bør have i tankerne ved opbygning af store træer hvor en masse arbejde nemt kan være spildt, og måske tabt.
Min udvej
er nok et helt et helt andet program som koster x antal kroner, hostning af webhotel som koster penge og en købt version af Family Tree Builder FTB til X antal kroner. Summa Sumarum bliver prisen nok den samme som MyHeritage men kan være det hele
værd i sidste ende. Jeg må give afkald på Smart Match, men hellere det og undgå ærgelser.
Der er der ikke tale om en legeplads men en seriøs syssel for voksne.
Godt nytår.